De wetenschap achter emailmarketing

Onlangs is er door Hubspot en Litmus onderzoek gedaan naar de wetenschap achter succesvolle e-mailmarketing campagnes. Natuurlijk delen we graag alle ins and outs van dit onderzoek met je om je op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.

Onlangs is er door Hubspot en Litmus onderzoek gedaan naar de wetenschap achter succesvolle e-mailmarketing campagnes. Natuurlijk delen we graag alle ins and outs van dit onderzoek met je om je op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.

Daarom heb ik speciaal voor je een samenvatting gemaakt van de meest belangrijke punten uit het onderzoek. Dit geeft je inzicht in het gedrag van e-mailontvangers en welke punten extra aandacht verdienen om van jouw mailcampagne een succes te maken. 

E-mailontvangers worden steeds kritischer

Door de grote hoeveelheid berichten die men in de mailbox ontvangt, wordt men steeds kritischer wat betreft het lezen van de berichten. Slechts 12% van alle ontvangers geeft aan daadwerkelijk alle e-mailberichten te lezen. En 54% maakt kenbaar dat zij gebruik maken van e-mail filters om alle e-mails automatisch te sorteren. Deze percentages geven aan dat men steeds kritischer wordt met betrekking tot de berichten die men ontvangt. Daarnaast worden steeds meer mensen beter op het gebied van e-mailmanagement. Dit komt mede door de vele gebruiksvriendelijke e-mailprogramma’s.

Het is enorm belangrijk dat je op een strategische en doordachte manier je doelgroep probeert te bereiken met mailcampagnes die voor hen van toegevoegde waarden zijn. 

Jongeren zijn sceptisch over e-mail

Jongeren in de leeftijdscategorie 18-29 gebruiken steeds vaker een tweede e-mailadres om ongewenste mail te voorkomen. Ze zijn sceptisch wat betreft het ontvangen van commerciële boodschappen in de mailbox. Om dit probleem te voorkomen verstuur je content die van toegevoegde waarden voor de doelgroep is. Dit kun je bijvoorbeeld bij de aanmelding op je mailcampagnes al trechteren door middel van het laten aanvinken van interessegebieden. Aan de hand van deze interessegebieden kun je de content versturen die jouw doelgroep graag wil ontvangen.

Optimaliseer je campagne voor alle apparaten

Zoals je misschien wel verwacht, lezen jongeren (18-29) hun e-mail vaker op hun mobiel dan andere gebruikers. Ondanks dat blijft de desktop en de laptop het meest gebruikte apparaat voor alle leeftijdsgroepen. E-mailontvangers boven de 30 jaar lezen ook steeds vaker hun mail op een tablet. Kortom, het is enorm belangrijk dat je jouw mailcampagne optimaliseert voor verschillende apparaten. Uiteraard helpt Postzegelnietnodig je daar graag bij. 

Experimenteer met het moment van versturen

Op basis van het onderzoek hebben mailcampagnes die verstuurd worden op zaterdag en zondag een hogere click through rate dan campagnes die doordeweeks verstuurd worden. Gedurende week kun je jouw campagne beter versturen op een van de laatste drie dagen van de week (vrijdag, zaterdag, zondag). Op deze dagen worden mailcampagnes vaker gelezen dan op maandag of dinsdag. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat men aan het begin van de week (veel) e-mails op het werk moet behandelen. Dit betekent dan vervolgens dat jouw campagne op deze dagen minder snel wordt gelezen. Dat kan natuurlijk allerminst je bedoeling zijn. Goed om te weten is dat 50% van de ontvangers jouw verstuurde campagne binnen 24 uur leest.

Persoonlijk ben ik van mening dat er een onderscheid gemaakt kan worden in business to business campagnes en business to consumer campagnes. Als we kijken naar business to business, abonneren werknemers zich regelmatig met hun zakelijke e-mailadres op een branche gerelateerde nieuwsmailing. Op deze manier blijft men graag op de hoogte van ontwikkelingen binnen de branche. In dat geval zijn de beste momenten van versturen dinsdag, woensdag en donderdag. 

Mailcampagnes die verstuurd worden naar consumenten (business to consumer), worden het meest gelezen op vrijdag, zaterdag en zondag. Je werkweek zit er op en hebt op deze momenten tijd om die leuke actiemailing van jouw favoriete kledingmerk of webshop te lezen. 

De genoemde momenten waarop je het best jouw campagne kunt versturen zijn echter wel indicatief. Het juiste moment van versturen hangt natuurlijk helemaal af van de doelgroep die je wilt bereiken. Om erachter te komen op welk moment je het best jouw doelgroep kunt benaderen, is het verstandig om dit vast te stellen aan de hand van een A/B testcampagne. Je verstuurd één campagne op verschillende momenten naar een aantal delen van de doelgroep. Dit geeft je de mogelijkheid om aan de hand van statistieken inzichtelijk te krijgen op welk moment de campagne het best gelezen wordt door de doelgroep.

Personalisatie werkt

Wij van Postzegelnietnodig zijn ervan overtuigd dat persoonlijke e-mailmarketing werkt. Dit wordt dan ook bevestigd door het onderzoek van Hubspot en Litmus. E-mailcampagnes waarbij de onderwerpregel de voornaam van de ontvanger bevat, hebben een hogere open rate dan campagnes waarbij geen persoonlijke onderwerpregel is toegepast. 

Het personaliseren van jouw mailcampagne verhoogt de waarde en de relevantie voor de ontvanger. De ontvanger is eerder geneigd jouw mail te openen waarbij hij of zij op een leuke en creatieve manier persoonlijk wordt aangesproken. Afhankelijk van de manier van communiceren van jouw organisatie, werkt het ook goed om de woorden “jij” en “je” te gebruiken bij het personaliseren.

Bron: Hubspot Science of e-mailmarketing 2014

Andere artikelen

>*/ ]]