Mobiel vriendelijke e-mailmarketing campagnes

Misschien ben je je er niet helemaal van bewust maar het gebruik van de e-mail app is een van de meest gebruikte apps op de mobiele telefoon en tablet.

Een enorme kans om jouw doelgroep te bereiken met een e-mailmarketing campagne op de apparaten die het meest worden gebruikt. 

1. Responsive

Gezien het feit dat we steeds vaker onze mail op mobiele apparaten lezen, is het erg belangrijk dat je voor een optimale leeservaring zorgt voor de mobiele gebruiker. Niets is zo irritant als het ontvangen van een mail die zijn gehele vorm en ontwerp heeft verloren. En daarnaast wil je toch ook dat jouw e-mailmarketing campagne de juiste uitstraling behoudt? Precies! Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat je campagne mobiel responsive is.

Het mobiel responsive maken van je campagne is niet gemakkelijk. Zeker niet als je niet beschikt over de juiste technische kennis. Natuurlijk willen wij niet dat je wakker ligt van alle technische problemen. Postzegelnietnodig zorgt ervoor dat jouw campagne responsive is.

2. Bekende afzender

Win het vertrouwen van je inschrijver om ervoor te zorgen dat de open rate van je campagne stijgt. Het is voor de ontvanger belangrijk om te zien wie de afzender is en die herkenning is er zodra steeds hetzelfde e-mailadres wordt gebruikt. Als het e-mailadres van de afzender veel wijzigt, zal de loyaliteit en binding afnemen. Dit kan zelfs leiden tot een uitschrijving en dat is uiteraard het laatste wat je wilt. Dus stel voor het versturen van je campagnes één vast afzenderadres in.

3. Onderwerpregel

Je wilt de ontvanger van jouw campagne natuurlijk verleiden om direct bij ontvangst de campagne te openen. Maar hoe doe je dit nu eigenlijk? Het is belangrijk dat je goed nadenkt hoe je de doelgroep kunt prikkelen met een pakkende onderwerpregel. Laat je creativiteit de vrije loop en bedenk een aansprekende en boeiende onderwerpregel. Een pakkende onderwerpregel zorgt ervoor dat jouw ontvanger sneller de campagne opent.

Stel je voor, je hebt een webshop en de laatste bestelling van je klant is al een tijd geleden. Je wilt natuurlijk de relatie met je klant behouden en het liefst wil je dat deze klant een herhaalaankoop doet. Een leuke en aansprekende onderwerpsregel zou kunnen zijn: “Stefan, we missen je!”. Je spreekt je klant persoonlijk aan en geeft ook nog aan dat je hem mist. Dan moet je wel erg sterk in je schoenen staan de mail niet te openen. Persoonlijk zou ik ontzettend nieuwsgierig worden en de mail direct openen om te bekijken wat de zender mij te vertellen of te bieden heeft.

4. Subonderwerpregel

De subonderwerpregel ook wel “snippet tekst” genoemd is het stukje tekst dat op de mobiele telefoon of tablet zichtbaar is onder de onderwerpsregel. In plaats van de standaard en enorm saaie tekst als “Om deze e-mail te bekijken in je browser klik dan hier”, kun je deze tekstruimte gebruiken om de ontvanger nog net even dat extra beetje te prikkelen de mail te openen.

Om nog even het voorbeeld aan te houden van de webshop die me heeft gemaild dat ik word gemist. De snippet tekst in dit voorbeeld zou kunnen zijn: “Daarom verrassen we je graag…” Samengevoegd wordt dan de eerste indruk van je mailcampagne in de inbox van je ontvanger als volgt: “Stefan we missen je! (onderwerpregel) Daarom verrassen we je graag… (snippet tekst)”.

5. Call to action

De call to action is een belangrijk aandachtspunt als het gaat om het versturen van e-mailmarketing campagnes. Het doel van je campagne is de ontvanger op te roepen tot actie. Daarom is het belangrijk dat de call to action buttons duidelijk en aantrekkelijk zijn.

Als het gaat om mobiel vriendelijke campagnes met call to action buttons is het cruciaal om ervoor te zorgen dat deze groot genoeg zijn. Het is gigantisch irritant als je een mail ontvangt met een button die zo klein is op je mobiel of tablet dat je er niet op kunt klikken. Dit zorgt voor irritatie en kan er zelfs voor zorgen dat de ontvanger helemaal niet overgaat tot actie. Kortom: zorg voor duidelijke, niet te kleine en aansprekende call to action buttons en zorg er tevens voor dat de pagina waar de call to action naar leidt responsive is anders haakt de lezer alsnog af.

6. Niet te lang

Tegenwoordig is iedereen maar druk druk druk en altijd maar onderweg. Om ervoor te zorgen dat ook juist op deze momenten je campagne geopend en gelezen wordt is het belangrijk dat je jouw e-mailcampagne niet te lang maakt. Zorg voor een goede afwisseling van beeld en tekst in je campagne. Het beeld moet aansluiten bij de tekst die je verstuurd en de tekst moet concreet genoeg zijn om de interesse van de ontvanger te trekken jouw campagne helemaal tot zich te nemen.

Dus je gaat niet zo’n lange blog met tekst als deze verpakken in een mailcampagne;). Natuurlijk ben ik enorm blij dat jij nu wel de moeite hebt genomen om deze blog helemaal te lezen.

Andere artikelen

>*/ ]]