Welke impact heeft de laatste Core update van Google?

Zoals je waarschijnlijk al hebt meegekregen, heeft Google afgelopen maart wederom een Core update uitgerold. Deze Core-updates hebben vaak grote invloed op de SEO-prestaties van websites.

Welke impact heeft de laatste Core update van Google? "

De update van afgelopen maart stond volledig in het teken van 'Helpful content'. Simpel gezegd kijkt Google nu (nog) beter naar de kwaliteit en bruikbaarheid van de zoekresultaten. In dit artikel bespreken we uitgebreid hoe deze update jouw website kan beïnvloeden en hoe je je website kunt optimaliseren door een aantal praktische tips te volgen.

 

Wat is nu precies ‘Helpful Content’?

Volgens Google is ‘Helpful Content’ inhoud van een webpagina die is gemaakt om gebruikers van het platform zo goed mogelijk te informeren, te helpen of te vermaken, en die duidelijk en nuttig is voor de specifieke doelgroep. Hierbij is het vooral belangrijk dat de teksten goed zijn geschreven en aansluiten op de doelgroep, en dat afbeeldingen van hoge kwaliteit en relevantie aan de tekst worden toegevoegd. Google wil graag de meest waardevolle informatie bieden aan zijn gebruikers en legt daarom zoveel nadruk op deze punten.

Welke veranderingen zijn belangrijk in deze Core-update?

De update van afgelopen maart (2024) heeft een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd:

Om te beginnen maakt Google nu gebruik van verbeterde AI-algoritmen, waardoor ze beter in staat zijn onderscheid te maken tussen nuttige en minder nuttige content.

Ten tweede wordt er nog beter gekeken naar gebruikerssignalen, zoals tijd op een pagina, bounce rate en interacties, waarmee de relevantie en waarde van de content bepaald kunnen worden. Daarnaast zijn de richtlijnen voor content die voldoet aan E-A-T weer verder aangescherpt. Het wordt dus steeds belangrijker om je content te schrijven voor je bezoekers en niet voor zo veel mogelijk klikken op je links.

Probeer daarom dunne content met weinig diepgang te vermijden. Websites die veel van dit soort content hebben, zullen ongetwijfeld dalingen in hun zoekverkeer gaan merken.

Hoe zorg je ervoor dat jouw website zich staande houdt na zo’n enorme Core update?

Leg je focus op gebruikersintentie, leef je echt in in je doelgroep en schrijf je content op een manier die hun vragen beantwoord en voldoet aan hun behoeften. 

Zorg daarbij ook dat je goed onderzoek doet en dat je content op een fijne en toegankelijke manier is geschreven. Afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen goed helpen om jouw content aantrekkelijker te maken.

Daarnaast raden we aan om regelmatig content die al op je website staat, na te lopen en te updaten wanneer nodig, zo zorg je ervoor dat je altijd actuele en vooral waardevolle content aanbiedt.

Als laatste raden we je aan om minder aandacht te besteden aan de hoeveelheid content op je website en meer te letten op de kwaliteit ervan. Ai gengenereerde content wordt al snel gezien als zwakke en slechte content, deze content wordt dan ook niet gewaardeerd door Google.

Besteed aandacht aan deze punten en maak aanpassingen waar nodig, dan zal je website ongetwijfeld een stuk beter presteren, ook tijdens/na de Core updates van Google. 

 

Deze optimalisatiewerkzaamheden moeten natuurlijk continu gebeuren als je goed wilt presteren binnen Google. Klinkt dit als veel werk? Wij bij Postzegelnietnodig hebben ons gespecialiseerd in het maken en optimaliseren van content voor SEO-doeleinden. Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak via het onderstaande formulier, zodat we samen kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn en jij binnenkort bovenaan staat in Google met jouw website!

Geschreven door: Kasper Kromhout

Neem gerust contact met ons op.

0 Offerte aanvragen

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat je de best mogelijke ervaring krijgt op deze website. Er worden GÉÉN marketing cookies geplaatst om je later van advertenties of boodschappen via andere belanghebbenden te voorzien.