Veel te lang en lelijk!
Dagelijks worden er miljoenen e-mailings verstuurd. Natuurlijk zitten daar berichten tussen die verbeterd kunnen worden. Wat mij voornamelijk opvalt is de lengte, maar ook het uiterlijk van veel nieuwsbrieven. Erg veel tekst, te veel onderwerpen en slecht beeld gebruik.
Er zijn te veel nieuwsbrieven te lang en te lelijk; verspilde moeite!
Naast dat het veel moeite kost om samen te stellen, is het ook nog eens verspilde moeite. Lange en lelijke e-mailings worden namelijk niet goed gelezen en dat zullen ze in de toekomst ook niet. Dat kan juist resulteren in een achteruitlopende open rate of zelfs in meer uitschrijvingen (mensen stellen je bericht niet meer op prijs). Verder naar beneden in de nieuwsbrief neemt namelijk de aandacht af. Dat lijkt een 'inkoppertje', maar toch gebeurt het nog te veel.
Wat kan je daaraan doen? Hou je vast aan de volgende regels:
- verdien je 'readership' door kort en krachtig tot de kern te komen van je boodschap;
- beperk het aantal onderwerpen (less is more);
- verhoog de verzendfrequentie om alle onderwerpen aan bod te laten komen (zorg voor evenwicht door niet te vaak te sturen; je kunt dit vragen aan de ontvanger);
- stem je inhoud goed af op je doelgroep (segmenteer!);
- voeg 'lees meer' links toe om meer informatie toegankelijk te maken als men dit wil lezen;
- de lengte kan je testen door de inhoud A/B te testen;
- pas multi variatie verzending toe (door selectie via open rate wordt de beste inhoud vastgesteld);
- zorg voor relevantie en toegevoegde waarde;
- wissel af met luchtige artikelen (eventueel humor);
Bij dit e-mailbericht is het niet duidelijk wat je kunt verwachten. Het zou slim zijn om eerst een rij met headlines te plaatsen die corresponderen en linken met de inhoud (als de echt alle inhoud in het bericht moet blijven staan).
In dit voorbeeld van een nieuwsbrief zie je hoe het niet moet (te veel en te lange artikelen en een slechte 'look and feel'). Geen hiërarchie en onderscheidt bij inhoud en opmaak levert een saaie en onleesbare nieuwsbrief op.